Skoldagen som sådan.

Har just kommit hem från skolan och ska snart laga mat. Ska göra en vegetarisk paj denna gången. Tänkte börja äta mer bönor, linser och dyl. Köttet drar ju iväg på priset och man behöver inte äta kött varje dag. Dock så finns det inte så mycket till vegetariska maträtter i Vår kokbok, iaf inte som ser eller verkar så speciellt tilltalande. Ska nog införskaffa mig en vegetarisk kokbok!

Gjorde ju omtenta i Kemi i morse. Kan inte säga att jag är helt nöjd, tyvärr. Jag har så jäkla svårt för att kunna rita eller namnge kolföreningar. Föreställ dig själv att rita upp 1-etyl - 2,propanal. Inte att leka med! Det jag vet att jag fick påäng på var proteiner och lite på sackariderna. (massa kemiskt språk, förlåt) Men vissa saker viste jag verkligen inte, tex: Vad heter reaktionen vid tvålbildning och rita upp reaktionsformeln vid tvålbildning. Var inte ens en idé att börja fundera på det för den biten minns jag verkligen inte!

Malin och jag gick till skolan och läste i "bibeln" för denna kurs för att ta ut det vi måste kunna om:

Bakning
- Vilen funktion har matfett i en deg? Varför blir brödet luftigt osv.
Konservering - Vilka olika konserveringsmetoder finns och vad använder man dem till?
Potatis - Varför blir den brun? Vilken sort ska man använda till vad? Under denna lektion ska även Malin och    jag göra palt och kroppkakor. Lite ironiskt att norrlänningarna som brukar äta palt ska föra det istället för en av de "sydligare" eleverna får prova på det.

Jag var tvungen att stryka under med överstrykningspenna på det som var viktigt i boken för det var så himla mkt! Jag är lite emot för att "klåta" i böcker, det tar emot som f*n när jag gör det för det känns som att jag förstör den. Men måste man så måste man. Måste dessutom införskaffa mig nya understrukningspennor på tal om det. De håller på att torka ut, eller vissa har redan gjort det. Har bara kvar en rosa, två gröna och en blå. Men den blåa blir så jäkla mörk så man har svårt för att se vad som står så den använder jag inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0