Det finns snälla lokalbusschaufförer

I morse så kom Lina förbi lägenheten:) Hon följde med sin pappa hit till Umeå som skulle på ett möte.
Vi skulle ut på stan för att äta så vi bestämde oss för att åka buss. Mitt busskort hade gått ut så jag skulle fylla på det men tydligen så gick det inte att fylla på till ett periodkort på bussarna. Då tänkte jag betala bara för en enkelresa men då var busschauffören så snäll att bjuda mig på resan så jag behöve inte betala något^^, och för att citera Lina "ibland är det bra att vara liten och söt"
Vi gick på bubbis och åt lite innan vi gick lite på stan och kollade kläder åt henne. Hann dock bara med att se henne i ett plagg som hon blev jättefin i men den var tyvärr fel strl.
Det var lite synd att jag inte hade mer tid att vara med henne för det var kul att ses :) Blir långt mellan ggr nu när man inte är på samma ställe.

Det var en kul labb vi hade idag. Man förstod och hängde med bättre än på kemin. Idag var det om matspjälkningskanalen. Vi fick prova på att spjälka proteiner, fetter och stärkelser med olika saker, bla saliv.
Det är faktiskt så att kroppen börjar bryta ned maten redan i munnen för i saliven så finns det ett enzym som heter amylas som även sprutas ut i bukspottkörteln. Så saliven är inte bara till för att göra maten till en gegga utan den börjar förbereda den inför nedbrytningen och upptag av tarmsystemet.

Längtar till nästa labb vi ska göra, då ska vi dissikera delar från en gris:) då blir det respirationssystemet (lungorna, struphuvudet och hjärtat).
Vi blir nog inte så många som deltar på den för flera tycker att det är hemskt. Men då får man mer tid själv att kolla på alla olika delar :P


Kommentarer
Postat av: Lina

Naw, jag hade kul också :D vart förresten en lila skjorta, nästan likadan ;)

2009-11-05 @ 22:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0