Botox dödar - bokstavligt talat

Idag skulle vi ha en liten sammanställning eller vad man kan säga om våra bakterieprov vi fick göra.
Vi fick leka "Rent hus" och springa runt med agarplattor och göra prover tidigare i veckan.
När läraren stod och pratade om en massa saker om bakterier om olika typer så berättade han om ett virus: Botulinumtoxin som de flesta vet förkortningen på - Botox
Den bakterien är jättegiftig om vi får i oss den. Symptom: Döden eller mildare fall: blinhet och allvarliga nervskador eller förlamning.
Han sa att knappt en teskad i vattentornet här i Umeå skulle räcka för att ta död på alla som drack av det vattnet.
Självklart kom frågan hur det fungerade att injisera det i kroppen. Dock så viste han inte riktigt det men på något vis fungerar det ju. Det måste vara VÄLDIGT utspätt eftersom bara mängden av ett snapsglas räcker för att ta ur hela Swe folket.

För övrigt så har jag införskaffat mig nya sköna vantar. De var i skinn och hade "fickor" för fingrarna inuti, sätteskönt! Så nu behöver jag inte frysa så mkt om fingrarna för de jag hade innan var bara stickade saker som blåser igenom :S
Nej åter till plugget!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0